logo vousac
Jablkoň
logo- ablkon

Info

Jablkoň je setkáním Georga Friedricha Händela s pračlověkem. Tato velmi stručná charakteristika publicisty Jiřího Černého asi nejlépe vystihuje svéráznou hudbu ryze české (pražské) skupiny, která se s nevšedním nadhledem pohybuje na hranících moderní vážné hudby a popu. Skupina vznikla před více než třiceti lety a její začátky jsou spojeny především spoluprací s Jazzovou sekcí. Díky své „nezařaditelnosti“ se stejně samozřejmě pohybovala v oblasti folku, rocku, ale i jazzu a později také vážné hudby. Koncem osmdesátých let Jablkoň navázala pravidelnou spolupráci s houslovým virtuosem Jaroslavem Svěceným (Jablkoň & Svěcený) a následně i s Českým symfonickým orchestrem (FISYO) v projektu Symphonic Jablkoň. V té době také využila otevření hranic a začala velmi intenzivně koncertovat v zahraničí (Evropa, Severní Amerika, Afrika).

Postupem let skupina sice omládla, ale svůj tradičně jablkoňsko – originální přístup k hudbě si ponechala. Kromě koncertování a natáčení desek dělá i hudbu k filmům (např. Smradi) a divadelním či televizním inscenacím. V současnosti hraje Jablkoň v této sestavě: Michal Němec (jediný zakládající člen) – zpěv, kytara; Martin Carvan – kytary, sbor; Johnny Judl – fagot, baskytara, el. kytara, sbor; Petr Chlouba – bicí, perkuse, sbor; Marie Puttnerová – zpěv.

Spolupráce

Jaroslav Svěcený (housle), Pavel Wallinger (housle), Jiří Stivín (flétna, altsaxofon, basklarinet), Zuzana Lapčíková (cimbál, zpěv), Iva Bittová (zpěv), Zuzana Homolová (zpěv), Radůza (zpěv), Bára Hrzánová (zpěv), Jaromír Hnilička (trubka), Michal Gera (trubka), Filip Spálený (tuba), Petr Váša (fyzický básník), dětský sbor Skřivánek, Black Uganda Choir, Ars Brunensis chorus, Brno Brass Instrumets, Hradišťan, Český symfonický orchestr, Moravští symfonici, Filharmonie Hradec Králové, Brněnská filharmonie, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Pražský Bigband Milana Svobody, Moravian Chamber Orchestra, Leoš Svárovský (dirigent), Aleš Podařil (dirigent) a další.

Ocenění: Anděl 1 + 1(ukradený) + x nominací; Alternativní festival Plauen (Cena kritiky); Mnichov – Toolwood (Cena diváků)…

Z tisku

Spojí-li se přímo programově rysy prahudebnosti s tragikomicky mahlerovským ländlerem, vzniká hodnota nového neslýchaného krásna. Melodie (ČR)*

Jablkoň je praménkem živé vody ve stojatých vodách popu i nepříliš komunikativní soudobé vážné hudby. Opus musicum (ČR)*

Jablkoň byl fenomenální, všem nám vzal dech. Dá se říci, že je bláznivý obdivuhodným způsobem. Skagen Avis (Dánsko)*

Co přinesl Jablkoň, překonalo i ta nejodvážnější očekávání. Byl absolutním vrcholem hudební části Bruzzle festivalu. De Morgen (Belgie)*

Hudba a mistrovství, plná úcty k tradici a vědomí vlastní originality. Het Mievwsblat (Holandsko)* Po tom, co jsme viděli Jablkoň, bude velmi obtížné si zvykat na tzv. normální hudbu. The Georgia Straight (Kanada)*

Jablkoň je hymnus profesionality a nepředvídatelného, jež je cítit sírou. Tryskající směs hudebního humoru, přísného akademismu, dotyků Smetany a Dvořáka na sluncem zalité španělské pláži, kde flamengo v sobě spojuje tábořící cikány s party Joaquina Rodriga, Heitora Villa Lobose a Paca De Lucii. Ľ Arena (Itálie)*

Málokdy padlo tolik superlativů o skupině – od „brilantní“ až po „nenapodobitelná“. Málokdy to měli kritici tak obtížné s popsáním nabízeného. Trouw (Holandsko)*

Publikum bylo očarováno, když po něm Jabkloň házela překvapujícími mystickými tóny jako nafukovacími balónky. Fűrstenfeldbrucker Tagblatt (Německo)*

Jablkoň je divoká a nezkrocená. V přeplněném sále bylo publikum strženo živostí, vášní, rytmem a vitalitou této hudby. Sűddeutsche Zeitung (Německo)*

Pražský kvartet ukazuje názorně, že umění ve svých nejlepších momentech má co dělat s magií. Weser Kurier – Bremen (Německo)*

Jejich hudba je jako vesmír, kde všechno ještě čeká na objevení. Corriere Delle Alpi (Itálie)* Velikost hudebníka se pozná, jestliže i ty nejsložitější věci dovede podat lehce a jednoduše. A to Jablkoň umí. Jsou to kejklíři, hrající klasickou i současnou hudbu dohromady. La Cronata (Itálie)*

Jablkoň je anarchie v loutkovém divadle. Kdo je viděl a slyšel, stal se určitě jejich fandou na věky. Het Mieuwsblat (Holansko)*