JABLKOŇ
Historie Jablkoně   
1977 -  1989  

Roku 1977 pošťák MICHAL NĚMEC  matematik analytik INGO BELLMANN a herec IVAN PODOBSKÝ  založili v Praze skupinu, která přijala název JABLKOŇ. 

Své koncertní začátky si Jablkoň odbyla na Pražských jazzových dnech ve sportovní hale na Folimance, v divadélku v Nerudovce, na Valašském špalíčku a na různých dalších akcích, kde příliš nezáleželo na žánrovém škatulkování, neboť Jablkoň byla nezařaditelná. Posléze však této zvláštní hudbě přicházeli na chuť také folkaři a tak došlo i na Portu, Prázdniny v Telči, Moravské folkové léto, Lipnici a spousty dalších festivalů a klubů. 

Koncem osmdesátých let se Jablkoň objevovala především mezi písničkáři či folkovými a trempskými skupinami a příležitostně i mezi jazzmany čirockery. V těchto letech byla také navázána spolupráce s mistrem zvuku PETREM WERNEREM, který se později stal nejen spolupracovníkem, ale dalším (neviditelným) členem skupiny. 

Poznávání a zrání let osmdesátých vyvrcholilo pro skupinu vydáním alba Devátá vlna. Hudba Jablkoně se zároveň objevovala i na různých zahraničních undergroundových výběrech, a dokonce i český rozhlas a televize zaregistrovali existenci Jablkoně. 

Dalším vrcholem byly koncerty na festivalech v dánském Skagenu a Roskilde, kde se Jablkoň potkala s - tehdy právě pěrestrojkovým - Bulatem Okudžavou, ale také s hvězdami Suzanne Vega, Joe Cockerem, Gipsy Kings, Pere Ubu a spoustou dalších muzikantů. 

1990-92

Koncem roku 1989 se Jablkoň zprofesionalizovala a rozšířila obsazení o MARTINA CARVANA ze Slaného (studoval kytaru na Lidové i Státní konzervatoři a posléze také na AMU). 

Originální jablkoňský styl a otevřené hranice během krátké doby dostaly skupinu do ciziny a Jablkoň začala slavit úspěchy v Evropě. Především Belgie, Holansko a Německo vytvářely pro Jablkoň domácí prostředí. Spojení s vážnohudebním houslovým virtuozem Jaroslavem Svěceným se vroce 1991 proměnilo album Jablkoň & Svěcený a hned následující rok vyšlo album Baba Aga, které bylo jakýmsi průřezem dosavadní tvorby. Obě alba v Jablkoňském studiu JALOVEC natočil Petr Werner

Skupina dál koncertovala a její nezařaditelnost otvírala cestu na festivaly nejrůznějšího zaměření. Tak se stalo, že třeba z punkového doupěte v Rotterdamu se jelo přímo na vážnohudební Flanderen festival do Gentu, zatímco hned následující koncert byl ve folkovém Rudolfstadtu. Příští (nezapomenutelné) Gentské vystoupení pak bylo nadžánrové a odehrálo ve věznici. Zvlášť pro ženy, zvlášť pro muže. 

1993 - 1998

Kromě pokračující koncertní činnosti Jablkoň a Svěcený navázali kontakt s Filmovým symfonickým orchestrem (FISYO). Pod vedením dirigenta Leoše Svárovského tak vznikl program Symfonický Jablkoň, který měl premiéru na Bachovském festivalu ve Frankfurtu n. O. Zvukový záznam zreprisy v pražském Paláci kultury, který natočila Česká televize byl pak použit k vydání alba Symfonický Jablkoň

V polovině roku 1994 definitivně odešel zakládající Ingo Bellmann a byl nahrazen ĎUSI BURMEČEM z Otrokovic (studium hry na kytaru absolvoval na Státní konzervatoři a AMU). Burmeč se také hned v Babicích u Brna podílel na natáčení dalšího alba Machalaj které vyšlo v roce 1995 a vlastně završilo celou dosavadní etapu činnosti skupiny. 

roce 1997 pak vyšlo písničkové album Písničky, které bylo skoro tak normální, že se v Jablkoňské tvorbě stalo pravděpodobně největším překvapením. S tímto albem, na kterém se podíleli např. Michal Gera, Filip Spálený, Günter Kočí, Mojmír Bártek a další, se skupina zároveň vrátila ke koncertní činnosti v Čechách, kterou předtím na téměř deset let přerušila. 

1999 - 2001 

Velký třesk: Ďusi Burmeče nahrazuje muzikant ze Slaného, multiinstrumentalista JOHNNY JŮDL (studující na konzervatoři hru na fagot). K bicím místo Ivana Podobského usedá Pražák PETR CHLOUBA (bicí na Státní konzervatoři), a tak z původní sestavy zůstal jen Němec. 

Pod folkovou mutací názvu Malá lesní JABLKOŇ vyšlo téměř folkové album Bláznivá, na kterém kromě již tradičního hosta, tubisty Filipa Spáleného, hostuje i dětský sbor Skřivánek ze Židlochovic pod vedením Zdenky Vrbové a zpěvačka Iveta Kotrmanová z Liberce. 

Narodilo se další album projektu JABLKOŇ & SVĚCENÝ Mumlava,  které navazuje na to první z roku 91. Není určeno pro vyhraněné písničkové příznivce (i když kdo ví), spíše pro tu otevřenější, tradicemi nepříliš zatíženou část přívrženců moderní vážné hudby. Pro ctitele všeho ulítlého je sice prý ulítlé poněkud nedostatečně, ale o to víc z něj nerušeně sálají spousty hudebních nápadů oblečené do typické, jablkoňsky hravé, virtuozní instrumentace. Je to zkrátka album přesně pro ty posluchače, kteří chtějí poslouchat.

2002 - 2004

Jablkoň připravuje a natáčí nové písničkové (malé lesní) CD, které jako vždy, bude úplně jiné, než ta předchozí.

Po letech nesmělého namlouvání Jablkoň navazuje bližší kontakty se skvělou americkou taneční, divadelní, artistickou a bůhvíjakou ještě skupinou Galupha. Ta při svých jedinečných vystoupeních využívá mnoha jablkoňských skladeb, a tak bylo dohodnuto vytvoření společné show (z amikama to holt nic jiného než show být nemůže).
Vychází písničkové album CESTUJÍCÍ V NOCI. Němec ve spolupráci s dalšími jablkoni komponuje hudbu k úspěšnému filmu SMRADI (režie Zdeněk Tyc). Jablkoň slaví v pražském divadle Archa (v rámci festivalu Alternativa) dvacáté páté narozeniny. Jsou u toho Moravští symfonici a další hosté, vše řídí Aleš Podařil. Petr Werner z koncertu pořizuje profesionální záznam. Jablkoň poprvé ve své historii dělá "vánoční" koncerty. Cink...
----------
Pokračování bude následovat... A možná to i trochu překopu.ň